The World Bank Economic Review, 36(2), 2022, 455-487
https://doi.org10.1093/wber/Ihab018

Article OXFORD

Opposition Media, State Censorship, and Political
Accountability: Evidence from Chavez’s Venezuela
Brian Knight and Ana Tribin

Abstract

This study investigates the effects of state censorship in the context of the 2007 government closing of RCTV, a
popular opposition television channel in Venezuela. Some parts of the country had access to a second opposition
channel, Globovision, while other parts completely lost access to opposition television. The first finding, based
upon ratings data, is that viewership fell on the progovernment replacement, following the closing of RCTV, but
rose on Globovision in areas with access to the signal. Based upon this switching, the paper investigates whether
support for Chavez fell in areas that retained access to opposition television, relative to those that completely
lost access. Using three measures, Latinbarometer survey data, electoral returns, and data on protest activity,
the second finding is that support for Chavez fell in municipalities that retained access to opposition television,
relative to municipalities that lost access to opposition television. Taken together, these two findings suggest
that voters switching from censored outlets to uncensored outlets can limit the effectiveness of state censorship.

JEL classification: D70, D80

Keywords: censorship, media bias, voting

1. Introduction

Opposition media has the potential to help voters hold incumbent politicians and parties account-
able. By reporting on the performance of government, including coverage of scandals and corruption,
the media provides information to voters that is useful when deciding whether or not to reelect in-
cumbent politicians and parties." In this way, the media also provides incentives for officials to act in
the best interests of their constituents.> Despite these potential benefits of opposition media to society,

Brian Knight (corresponding author) is a professor at Brown University, Providence, Rhode Island, USA; his email address is
brian_knight@brown.edu. Ana Tribin is a Public Policy Specialist at the Regional Bureau of Latin America and the Caribbean
of the United Nations Development Programme (UNDP); her email address is ana.tribin@undp.org. The authors thank au-
diences at the California Institute of Technology, Columbia University, Harvard University, London School of Economics,
Nottingham University, Stanford Graduate School of Business, the University of Warwick, the Paris Empirical Political Econ-
omy Seminar, the New York City Media Seminar, and the RIDGE/LACEA-PEG Workshop on Political Economy. Julia Cage,
Greg Martin, Adam Szeidl, Ferenc Szucs, and Maria Petrova provided helpful comments. Thanks to Juan Pereira for careful
research assistance. A supplementary online appendix is available with this article at The World Bank Economic Review
website.

1 On media coverage of government performance, see, among others, Ferraz and Finan (2008).
2 On these incentives provided by media coverage, see, among others, Besley and Burgess (2002) and Ferraz and Finan

(2011).

© The Author(s) 2021. Published by Oxford University Press on behalf of the International Bank for Reconstruction and Development/ THE WORLD BANK.
All rights reserved. For permissions, please e-mail: journals.permissions@oup.com

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


https://doi.org10.1093/wber/lhab018
http://www.oxfordjournals.org
mailto:journals.permissions@oup.com

456 Knight and Tribin

incumbent governments, given the threats to their power, face incentives to limit press scrutiny of their
office via censorship.> When the government censors opposition media, what are the effects on support
for incumbent politicians? Is censorship effective? And how does the answer to this question depend
upon market structure and voter responses to censorship? Importantly, opposition voters might respond
to censorship and the associated change in ideological content by switching away from censored out-
lets and towards other opposition outlets (Durante and Knight 2012).* Thus, by adjusting their media
consumption patterns, voters can limit the effectiveness of government censorship of opposition media
outlets.?

This paper investigates these issues in the setting of Venezuela during the presidency of Hugo Chavez
and the closing of RCTV, a popular opposition television channel with national coverage, by the Chavez
government. The change occurred overnight on May 27, 2007, following the expiration of RCTV’s 20-
year broadcast license and the government’s decision to not renew the license. The government replaced
RCTYV with a progovernment public channel TVES, which inherited both the channel number and the
broadcast infrastructure of RCTV. Two large metro areas, Caracas and Valencia, retained access to oppo-
sition television via Globovision, the remaining source of opposition news available via broadcast signal
following the closing of RCTV, while the remainder of the country no longer had access to opposition
television via broadcast signal. Incorporating information on the Globovision broadcast towers and, us-
ing the irregular terrain model, we first predict the strength of the Globovision broadcast signal across
municipalities. While the Globovision signal is not randomly assigned and the decision to close RCTV
likely reflected political considerations, RCTV was closed following the expiration of a 20-year broad-
cast license. Given this, the key identifying assumption is that trends in support for Chavez in areas with
the Globovision signal would have followed trends in support in areas without the signal following the
closing of RCTV.

Using Nielsen ratings data on viewership of each show for four metro areas, the first finding is that
viewers responded, in terms of adjusting their media consumption patterns, to the change in ideological
content. In particular, there is a reduction in viewership of TVES, relative to RCTV, following the change.
Likewise, there is a corresponding increase in viewership of Globovision, the remaining opposition televi-
sion channel, in the two metro areas with access to the broadcast signal. Taken together, these two findings
suggest that voters respond to censorship of opposition media outlets by switching to other opposition
channels when available.

Using geographic variation in the Globovision signal across municipalities, smaller units than the metro
areas in the viewership data, our analysis considers annual survey data (Latinbarometer) conducted both
before and after the closing of RCTV. In particular, there is a reduction in approval ratings for Chavez in
those municipalities with access to the Globovision signal, relative to municipalities without such access,
following the closing of RCTV. Addressing possible threats to our identifying assumption, these results are
robust to observable controls and an analysis that focuses on the narrow geographic region surrounding
the Caracas and Valencia metro areas. Our results also cannot be explained by trends in internet use, a
potential alternative explanation. Finally, in a further investigation of dynamics, the effects tend to fade

3 Limitations on opposition media can take a variety of forms, from licensing requirements, to restricting access to gov-
ernment officials, to outright censorship. Censorship itself can be manifested in a variety of ways, from the closing of
opposition media outlets, to content requirements, to the outright blocking of specific media reports.

4 This mechanism also highlights the importance of market structure since it relies on the existence of at least one uncen-
sored outlet. Of course, if other uncensored opposition outlets are not available, viewers can respond to censorship by
simply tuning out, reducing their overall media consumption (Knight and Tribin 2019).

5 Another possible response involves discounting, by which rational voters may simply account for censorship when
processing content, understanding that censorship implies a loss of access to information that might reflect negatively
on the government. This type of discounting should reduce the impact of censorship (Chiang and Knight 2011).

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 457

over time, as access to the Globovision signal matters less towards the end of our sample period when
compared to the period just following the closing of RCTV. There are similar findings when using two
other measures of support for Chavez: electoral returns data and protests data, both of which vary across
space and time.

Taken together, these findings document that viewers with access to the broadcast signal increased their
viewership of Globovision, leading to a reduction in support for Chavez, relative to viewers in areas that
no longer had access to opposition television via broadcast signal, following the closing of RCTV. Thus,
censorship appears to have increased support for the Chavez government in areas without access to other
opposition television channels, relative to areas that retained access to opposition television. This suggests
that behavioral changes in media consumption patterns are an effective response to censorship. Yet these
differences across municipalities fade over time, suggesting that viewers in areas without other opposition
channels might adjust to their new media environment and discount censored material accordingly. These
ideas are formalized in the context of a model of an informative media and government censorship of
negative media reports. In the model, voters account for censorship when processing of media reports
and have a preference for opposition media. While voters might be manipulated by censorship in the
short run, they discount appropriately in the long run after learning about the censorship environment
from the lack of negative media reports about the government.

2. Related Literature

This paper comes at the intersection of two literatures on the political economy of the media: one involv-
ing media consumption patterns according to ideology and another involving the persuasive effects of the
media. Studies on media consumption patterns include Durante and Knight (2012), who show that right-
leaning viewers were more likely to watch public television during periods in which it was controlled by
Silvio Berlusconi, the leader of the center-right coalition in Italy during the 1990s and early 2000s. Like-
wise, Knight and Tribin (2019), also using data from Venezuela, examine high frequency changes in ratings
for news programs that are interrupted by cadenas, government propaganda that is not announced in ad-
vance to stations and viewers. The key finding is that the drop-off in ratings is particularly pronounced
on opposition-aligned channels when they are airing news programming, consistent with a preference
for like-minded information (Gentzkow and Shapiro 2010; Mullainathan and Shleifer 2005). In the US
context, Martin and McCrain (2019) document small decreases in viewership following the acquisition
of local television stations by a national conglomerate (Sinclair). In the Russian context, there was a drop
in viewership of NTV, a key opposition channel, following its takeover by the state-controlled outlet
Gazprom in 2001 (Gehlbach and Sonin 2014). This is consistent with a lack of opposition television in
Russia, as the other two key channels were both state controlled (Enikolopov, Petrova, and Zhuravskaya
2011). Taken together, these studies document that viewers are not passive receivers of information and
instead respond to changes in ideological content.

On the persuasive effects of opposition media and state censorship, Enikolopov, Petrova, and Zhu-
ravskaya (2011) find that access to NTV, the key opposition channel in Russia, reduced support for the
incumbent government in the 1999 elections, and there is some evidence that this effect persisted even
after the 2001 takeover of NTV by Gazprom. Adena et al. (2015) document that government-controlled
radio facilitated the rise of the Nazi party in Germany during the 1930s. Chen and Yang (2019) conduct
a field experiment in which students in China are provided free access to the uncensored internet. When
combined with encouragement, acquisition of information increases, leading to changes in knowledge,
beliefs, and attitudes.® Roberts (2018) covers censorship in China, arguing that inconveniencing users

6  Regarding the supply side, King, Pan, and Roberts (2013) show that censors in China allow a significant amount of
controversial material on social media to go uncensored but are particularly likely to block posts facilitating collective

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



458 Knight and Tribin

for accessing information is an important form of censorship. She also draws an important distinction
between observed and unobserved censorship. In our setting, the closing of RCTV was widely observed,
making it easier for voters to adjust to the new media environment.”

While there are only a few empirical studies on the persuasive effects of censorship, there is of course
a large and active literature, more generally, on the persuasive effects of media bias. Evidence that biased
outlets may influence voting outcomes include George and Waldfogel (2003), DellaVigna and Kaplan
(2007), Gerber, Karlan, and Bergan (2009), Snyder and Stromberg (2010), Gentzkow, Shapiro, and Sink-
inson (2011), Martin and Yurukoglu (2017), Prat (2018), and Durante, Pinotti, and Tesei (2019). Chiang
and Knight (2011) argue that any persuasive effects of bias might be limited by voter discounting. In
particular, based upon responses to newspaper endorsements in US presidential elections, voters appear
to discount biased information. That is, crossover endorsements, those for Republican candidates from
left-leaning papers and for Democratic candidates from right-leaning papers, are more influential than
less surprising endorsements, those for Republican candidates from right-leaning papers and for Demo-
cratic candidates from left-leaning papers. This limits the influence of media bias in the sense that shifting
a newspaper’s ideology towards the right reduces the electoral impact of an endorsement of a Republican
candidate by that newspaper.

Relative to these two literatures, our paper is one of the first to simultaneously consider media con-
sumption and persuasion. The key advantage of this approach is that we can quantify the degree to which
behavioral responses by consumers, switching to noncensored outlets when available, limit the persuasive
effects of censorship. That is, our paper conducts counterfactuals in which we measure the persuasive
effects of censorship under alternative media consumption environments, including one in which viewers
do not switch to noncensored outlets and another in which both Globovision and RCTV are closed. These
approaches are only possible via our simultaneous consideration of media consumption and persuasion
in the same setting.

The only other paper of which we are aware to simultaneously consider media consumption and per-
suasion is Martin and Yurukoglu (2017), who study these issues in the context of cable TV news in the
United States. One finding is that the media may lead to increased polarization via a feedback loop, with
Fox News, for example, shifting viewer ideology towards the right, further increasing their preference
for right-leaning content. Our results, by contrast, document that the electoral effects of censorship, if
anything, seem to fade over time. We argue that this is consistent with a model in which viewers learn
about both government performance and the censorship environment from news reports. While cen-
sorship might be effective in the short run, viewers learn about the degree of censorship over time and
discount accordingly. That is, voters recognize that censorship entails a loss of information that might
reflect negatively upon the government. Due to this learning and discounting, the effects of censorship
may tend to fade over time.

Our study is also closely related to independent work by Kronick and Marshall (2018), who, like us,
study the electoral effects of the closing of RCTV in Venezuela. Their comparison is between areas with
significant cable penetration (RCTV reemerged on cable later in 2007) and areas without significant cable
penetration, the idea being that areas with access to cable are less influenced by the closing of RCTV, when
compared to areas with less access to cable. Relative to our study, their geographic variation is more fine
grained. In particular, while our analysis uses municipalities as the unit of observation, they use polling
stations as the unit of observation and exploit variation across these smaller geographic units and within

action. Consistent with this idea, Enikolopov et al. (2020) document that social media availability plays a key role in
protest activity against the government in Russia.

7  Hobbs and Roberts (2018) investigate how social media users responded to the blocking of Instagram by the Chinese
government and document increased adoption of virtual private networks (VPNs), leading an unexpected increase in
access to censored information.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 459

parishes (geographic units that are larger than polling stations and smaller than municipalities). They
study electoral returns and find that retaining access to RCTV via cable access led to a relative increase
in support for Chavez. They argue that this finding is consistent with viewers who lost access to RCTYV,
punishing Chavez for closing RCTV at the ballot box. Our study, by contrast, does not use variation in
cable penetration but instead exploits geographic variation in access to the Globovision signal. We argue
that our finding, losing access to opposition TV leading to an increase in support for Chavez, can be
explained by a different mechanism : switching to another opposition channel, Globovision. Given these
two different mechanisms and the different sources of geographic variation, the two sets of findings are
not inconsistent with one another, and we thus view the two studies as complementary in nature.
Finally, this paper is also related to a literature on media capture. Besley and Prat (2006) develop a
model in which, even in the absence of state censorship, private media outlets might self-censor negative
information about the government in exchange for favorable policies. Media capture benefits governments
by concealing potentially damaging information from the electorate, thereby increasing reelection rates.
Such media capture is less likely under media pluralism, providing an additional motive for competition.
Di Tella and Franceschelli (2011) and Szeidl and Szucs (2021) empirically examine media capture, doc-
umenting that media outlets provide favorable coverage of the government in exchange for government
advertising. In terms of incentives for favorable coverage in our context, the government provided sticks,
revoking the broadcast license of RCTV, rather than carrots, in response to unfavorable coverage.

3. Institutional Context

This section provides background on the political situation in Venezuela, with a focus on the role of
television in politics. It begins by describing Chavez’s rise to power and the key elections during our sample
period, followed by a discussion of the main television channels, including RCTV and Globovision, and
the events surrounding the closing of RCTV in 2007.

3.1. Political Situation

Chavez, first elected in 1998, promised a “Bolivarian revolution,” designed to eliminate exclusion, poverty,
and government corruption. Since the beginning of Chavez’s term, the right-wing opposition was com-
mitted to removing him from office.® In April 2002 the opposition led a coup, which failed after some
initial successes. Later that year, in December 2002, the opposition organized a strike in the oil industry,
aimed at toppling Chavez, but, despite lasting three months, this too was ultimately unsuccessful. Two
years later, in 2004, the opposition organized a recall referendum against Chavez.

During our sample period, there were a number of elections, and our empirical analysis of electoral
returns focuses on five key elections during Chavez’s term. In 2004, the right-wing coalition tried to re-
move Chavez from power via a presidential recall referendum, as mentioned above, but Chavez won,
with 59 percent voting against the recall.” Two years later, in the 2006 presidential election, Chavez was
reelected to a second term, with 63 percent of the vote, against the right-wing candidate Manuel Ros-
ales. The following year, in December 2007, Chavez proposed to amend the Constitution via a referen-
dum. These amendments included empowering the president to declare states of emergency for unlimited
periods, extending presidential terms from six years to seven years, and, perhaps most importantly, re-
moving presidential term limits, which restricted presidents to just two terms in office.!? Chavez lost this

8  The description of attempts to revoke President Chavez’s mandate are extensively documented in Wilpert (2007),
Corrales and Penfold (2011), and Nelson (2009).

9  Hsieh et al. (2011) analyze the labor-market implications of publicly supporting the recall campaign.

10  See https://elpais.com/internacional/2007/12/03/actualidad/1196636401_850215.html.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


https://elpais.com/internacional/2007/12/03/actualidad/1196636401_850215.html

460 Knight and Tribin

Table 1. Key Television Channels

Channels Ownership/ideology Metro areas Dates Daily news hours
Globovision Private/opposition Caracas and Valencia All 19.57
RCTV Private/opposition National Until May 27,2007 4.10
TVES Public National Starting May 28,2007 3.01
Televen Private/moderate National All 3.83
Venevision Private/moderate National All 3.65
VTV Public National All 14.62

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007.
Note: Ideology determined by political content. Daily news hours represent averages for each station during the sample period.

referendum, with only 49 percent of voters supporting these amendments designed to increase his powers.
Another Constitutional referendum was held less than two years later, in February 2009, and Venezue-
lans did vote this time, with 54 percent supporting, to remove terms limits for the president and other
key offices. This opened the door for Chavez to seek reelection for a third term in October 2012, and he
won, with 54 percent of the votes, against the right-leaning candidate Henrique Capriles. This election
occurred during Chavez’s illness, and he died just a few months later, in March 2013. He was replaced on
an interim basis by his vice president, Nicolas Maduro, who then won a disputed election in April 2013
and has served as president thereafter.

3.2. Television in Venezuela

Television is an important source of news for Venezuelans during our sample period. According to Lat-
inbarometer survey data, the focus of our later analysis, 35 percent of respondents reported watching
news on television all seven days during the prior week, with only 14 percent reporting that they watched
news none of the days, during our baseline periods 2005 and 2006.!" News viewership on television is
higher than corresponding news consumption from both newspapers (23 percent reported reading news
all seven days and 23 percent also reported none of the days) and radio (27 percent reported listening to
news all seven days and 29 percent reported listening none of the days).

Table 1 provides an overview of television channels in Venezuela. While the key public channel (VTV)
tends to align itself with Chavez, the private television channels have tended to align their ideology with the
opposition, especially at the start of Chavez’s term, supporting the coup in 2002 and providing extensive
coverage of antigovernment protests during the oil strike later that year.!> After these events, the tension
between the private media and government was at its peak, and Chavez’s stance became very aggressive,
referring to the major private television channels (Venevision, RCTV, Globovision, and Televen) as the
“four horsemen of the apocalypse.”'3 In 2004, before the recall referendum, Chavez met with the owner of
Venevision, which thereafter moderated their tone towards Chavez.'* Then, Televen followed the initiative
to moderate the anti-Chavez speech around the same period.!®

Following this, only two opposition channels remained. RCTV (Radio Caracas Television) is the old-
est station, had the highest ratings, and had national broadcast coverage. In addition to its well-known
antigovernment tone, RCTV was a major producer of entertainment programming, including soap operas

11 These survey questions change over time and thus comparable statistics cannot be developed during the period after the
closing of RCTV.

12 See Nelson (2009) and Dinneen (2012).

13 Reporters without Borders (2003) documents that Chavez accused the private channels of “inciting rebellion and dis-
respect for legitimate institutions and authorities,” “broadcasting false, misleading or biased news reports,” “harming
the reputation and good name of persons or institutions,” and promoting “subversion of public and social order.”

14 http://www.nytimes.com/2007/07/05/world/americas/05venez.html?_r=1&.

15 Wilpert (2007).

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


http://www.nytimes.com/2007/07/05/world/americas/05venez.html?_r=17

The World Bank Economic Review 461

Figure 1. EU Media Monitoring of 2006 Presidential Election.

100% -

90% -

80% -

70%

60% -

40% -

30% -

20%

10% -

(PIG T T T T 1
\"20% Venevision Televen RCTV Globovision

Source: EU Report (http://www.eods.eu/library/FR % 20VENEZUELA %202006_en.pdf).
Note: Coverage of Chavez (solid area) and opposition (dashed area) during the 2006 presidential election campaign, separately by station.

and talk shows.'® Globovision is a news-only channel, providing nearly 20 hours of news per day (table 1)
but its broadcast signal was available in only two large metro areas, Caracas and Valencia. While Globo-
vision content is available nationally via cable, penetration is relatively low during our sample period, and
RCTYV was the only opposition channel available via broadcast signal in the remainder of the country,
outside of these two metro areas.

To summarize, there was a partitioning of television channels into opposition (RCTV and Globovision),
moderate (Televen and Venevision), and progovernment (VTV). This is consistent with media monitoring
during the 2006 presidential elections. In particular, fig. 1, based upon data reported in EU-EOM (2006),
documents that RCTV and Globovision devoted roughly two-thirds of their coverage to the opposition
party and only one-third to Chavez. The tone of this coverage, not reported here, followed similar patterns,
with decidedly positive coverage of the opposition and decidedly negative coverage of Chavez. The main
public channel, VTV, by contrast, provided roughly 85 percent of their coverage to Chavez and only
15 percent to the opposition. This coverage of the opposition was negative, with coverage of Chavez
disproportionately positive. The two moderate channels, Venevision and Televen, were also biased in
favor of the government in terms of the share devoted to each party. In terms of tone, moderate channels
tended to provide positive coverage of both parties. Thus, media monitoring data support the notion that
there were only two opposition channels in Venezuela in 2006 and thus only one following the closing of
RCTV in 2007.

16  While RCTV provided only 4 hours of news per day (table 1), these programs had high ratings, as will be shown below.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


http://www.eods.eu/library/FR7 20VENEZUELA7202006_en.pdf

462 Knight and Tribin

3.3. The Closing of RCTV

The 20-year broadcast license for RCTV, which was granted on May 27, 1987, expired on May 27,2007
and was not renewed by the government. In terms of the process leading up to the closing of RCTV,
the nonrenewal was first announced five months prior, on December 28, 2006, and the decision was
then upheld by the Supreme Court of Justice on April 17, 2007.!” The government’s rationale for not
renewing the license of RCTV had two key components: the alleged violations of broadcast laws and the
participation in the coup and strike in the oil sector.'®

RCTYV was forced to stop broadcasting at midnight on May 27, 2007, and the channel was replaced
overnight by TVES, a public channel. TVES inherited both the channel number of RCTV and its broadcast
infrastructure. The government appointed a new president for TVES, Lil Rodriguez, with much of the staff
of RCTV losing their positions overnight.!” RCTV did reemerge on cable later that summer, under the
name RCTV International, but was later (in early 2010) shut down again.?’

The decision to take RCTV off the air was marked by significant public protests, and 70 percent of
Venezuelans disapproved of the decision to not renew the license.?! As discussed above, Globovision was
the only remaining broadcast channel aligned with the opposition but, unlike RCTV, which had a national
broadcast infrastructure, the broadcast coverage of Globovision was limited to two metro areas. While
Globovision was available nationwide via cable subscription, cable penetration, according to Conatel,
was relatively low in Venezuela during our sample period, ranging from 17 percent in 2004, the start
of our analysis, to 40 percent of households by 2011.22 Thus, broadcast was a more important delivery
means than cable, although the gap between the two narrows towards the end of our sample period.

A key question is whether Globovision responded to the closing of RCTV by changing their ideological
placement, and an implicit assumption in our analysis is that Globovision remained a key source of infor-
mation to opposition voters.>3 According to media monitoring of the 2012 presidential election, Capriles,
the opposition candidate, received 64 percent of the Globovision coverage, which is nearly identical to the
65 percent share of coverage received by Rosales in the 2006 election, as documented in fig. 1.2 While
Globovision was purchased by a progovernment investor in 2013, it continued to provide coverage of
the opposition during key events of 2014, such as the street demonstrations held early that year.?’ Taken
together, there is little evidence that Globovision changed their ideological placement in response to the
closing of RCTV.

To summarize, Venezuela has been characterized by a tense conflict between the government and the
opposition, and this divide was also reflected in the media, with public channels aligned with the govern-
ment and two key private channels, RCTV and Globovision, aligned with the opposition. Following the
closing of RCTV and the opening of TVES, Globovision became the only source of opposition television,
and this was available via broadcast signal in only two metro areas. This left the majority of the territory

17 = See https://en.wikipedia.org/wiki/RCTV.

18 Dinneen (2012).

19  https://en.wikipedia.org/wiki/TVes (accessed July 11, 2019) and http://www.el-nacional.com/noticias/sociedad/rctv-
anos-cierre-amigo-para-siempre_241770 (accessed July 11, 2019).

20  Wilpert (2007).

21  Wilpert (2007).

22 Similarly, Weisbrot and Ruttenberg (2010) show that the audience share for cable is small, relative to broadcast TV,
increasing from roughly 10 percent in 2004 to around one-third in 2010.

23 It is natural that Globovision might have moderated their tone, viewing the closing of RCTV as a threat to their own
existence. Yet it is also possible that there was a backlash effect, with Globovision further shifting towards the opposition.

24 The 2012 monitoring was conducted by the Carter Center and the report is available at
https://www.cartercenter.org/resources/pdfs/news/peace_publications/election_reports/venezuela-2012-election-study-
mission-final-rpt.pdf (accessed May 3,2019).

25 For evidence on this point, see https:/www.american.edu/centers/latin-american-latino-studies/upload/bias-or-
neutrality-report.pdf (accessed April 2020).

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


https://en.wikipedia.org/wiki/RCTV
https://en.wikipedia.org/wiki/TVes
http://www.el-nacional.com/noticias/sociedad/rctv-anos-cierre-amigo-para-siempre_241770
https://www.cartercenter.org/resources/pdfs/news/peace_publications/election_reports/venezuela-2012-election-study-mission-final-rpt.pdf
https://www.american.edu/centers/latin-american-latino-studies/upload/bias-or-neutrality-report.pdf

The World Bank Economic Review 463

without any opposition television and with only moderate and progovernment channels. The next sec-
tion examines the implications of this closing of RCTV for media consumption patterns, Chavez approval
ratings, voting returns, and collective action.

4. Censorship and News Consumption

Using ratings data, this section examines viewership of news programming in Venezuela during the time
period before and after the closing of RCTV. The data are provided by Nielsen and measure ratings show
by show and day by day, covering the years 2006 and 2007. Ratings are also provided separately for four
metro areas (Caracas, Valencia, Barquisimeto, and Maracaibo) in Venezuela, and our analysis compares
two metro areas (Caracas and Valencia) with access to the Globovision broadcast signal to two metro
areas without access to the signal (Barquisimeto and Maracaibo). These metro areas consist of multiple
municipalities, and the data do not include separate ratings for each municipality. Nonetheless, for con-
sistency with our later municipality-based analyses, these two metro areas with Globovision, Caracas and
Valencia, are referred to as Globo cities.

In these data, shows are categorized according to their content, and, in some of our analyses, ratings
of news programming are compared to ratings of non-news programming. Changes in the ratings of
non-news programming, following the closing of RCTV, should be less affected by access to Globovision,
which, as noted above, only provides news content. Our analysis also exploits the fact that ratings are
provided separately for households with and without cable subscriptions. In particular, since Globovision
is available via cable on a national basis, access to the Globovision broadcast signal should not matter in
terms of viewership patterns for those households with cable subscriptions.

4.1. Viewership of News Programming

This section begins by examining how viewership of news programming on RCTV and then the replace-
ment, TVES, evolves on a week-by-week basis during the period 2006-2007 and for households with-
out cable subscriptions. Importantly, TVES took over the RCTV broadcast infrastructure, used the same
channel number, and began broadcasting almost immediately following the closing of RCTV. Thus, to the
extent that viewers are passive and do not respond to changes in ideological content, there might be no
change in viewership patterns following the closing of RCTV.

Our investigation begins with an analysis of viewership of the channel number associated with both
RCTV and TVES.? As shown in fig. 2, there is an immediate drop-off in viewership of news programming
on TVES, relative to viewership of news programming on RCTYV, following the closing of RCTV on May
27,2007 and for households without cable subscriptions. In particular, viewership falls from roughly §
to 10 percent prior to the closing of RCTV (i.e., to the left of the dashed line) to very low levels following
the closing of RCTV (i.e., to the right of the dashed line) for these households without cable subscriptions.
Viewership of RCTV news tended to be higher in the areas with access to the Globovision signal and this
difference, if anything, seems to grow larger just prior to the closing of RCTV. The low viewership for
TVES news, by contrast, is apparent in both types of areas following the closing of RCTV. This result is
consistent with a preference for opposition news programming.

Given this finding of very low ratings for TVES, relative to RCTV, our analysis next examines whether
these viewers switched from RCTV/TVES to other channels aligned with the opposition. For households
without cable, this involved Globovision and, as noted above, this type of switching was only available in
areas with access to the Globovision signal. As shown in fig. 3, there was indeed an increase in viewership
of Globovision following the closing of RCTV for these households without cable subscriptions and with

26  Given our focus on this change in content, our analysis does not incorporate ratings of RCTV International, the cable
channel that emerged during the summer of 2007.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



464 Knight and Tribin

Figure 2. RCTV/TVES Viewership for Households without Cable.

wn |
-

10

ratings

0 20 40 60 80 100
week

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007. Dashed line = cities with Globovision signal; solid line = cities without Globo-
vision signal.

Note: Weekly viewership averages based upon average minute rating at the household level. Vertical line represents the week in which the license for RCTV expired.

Figure 3. Globo Viewership for Households without Cable.

o :
|
'
I
)
© [l
';
.
N |
) 1
£ :
8 )
'
) iR f.H
g 1 et
h A "’M.!.,VL. g #I U ‘l‘.
oy N " \va-‘:: ¢
|
B e et ahatin e e s e

week

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007. Dashed line = cities with Globovision signal; solid line = cities without Globo-
vision signal.

Note: Weekly viewership averages based upon average minute rating at the household level. Vertical line represents the week in which the license for RCTV expired.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 465

Table 2. Summary: Consumption of Opposition Television

Before After Change

Panel A: Globo cities ratings (AMR)?

RCTV 8.91 0.00 —8.91

Globovision 1.30 2.25 0.95
Panel B: Globo cities average weekly minutes

RCTV 153.43 0.00 —153.43

Globovision 106.85 184.94 78.08

Total 260.28 184.94 —75.35

Implied switching rate 50.89*
Panel C: Non-Globo cities ratings (AMR)?

RCTV 5.91 0.00 -5.91

Globovision 0.00 0.00 0.00
Panel D: Non-Globo cities average weekly minutes

RCTV 101.77 0.00 —-101.77

Globovision 0.00 0.00 0.00

Total 101.77 0.00 —101.77

Implied switching rate 0.00?

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007.
Note: AMR represents average minute rating at the household level.
APercentages.

access to the Globovision signal.>” Some of this increase is temporary, with a large increase in viewership
during June 2007, immediately following the closing of RCTV. Note that this temporary increase may
reflect viewer interest in Globovision coverage of protests associated with the closing of RCTV. Even
following these protests, however, there is an increase in viewership of Globovision, relative to the period
prior to the closing of RCTV. That is, ratings average 1.3 percent during the period prior to closing of
RCTV but increase to an average of approximately 2 percent during the months July to December of
2007, representing an increase of over 50 percent.

4.2. Magnitudes
To quantify these results, our analysis first calculates switching rates. That is, our analysis measures the
fraction of the reduction in the consumption of opposition news on RCTV that was offset by the increased
consumption of opposition news on Globovision in areas with access to the broadcast signal. An exclusive
focus on ratings suggests relatively low switching rates: as shown in panel A of table 2, the viewership of
opposition news on RCTV in areas with access to the Globovision fell from 8.91 percent of households
to 0 percent following the closing of RCTV, and viewership of Globovision news rose from 1.30 percent
to only 2.25 percent.?® But, as noted above, Globovision offers 19.57 hours of news per day, compared to
4.10 hours on RCTV. Thus, weekly viewership of news on RCTV fell by 153 minutes per household, while
weekly viewership of news on Globovision rose by 78 minutes. Thus, overall consumption of opposition
news fell by 75 minutes per week. As summarized in panel B of table 2, this implies an economically
significant switching rate of 51 percent, meaning that roughly one-half of the reduction in viewership of
news on RCTV was offset by increased viewership of Globovision where available.

While these measures of switching rates focus on Globovision areas, the subsequent analysis of support
for Chavez is based upon comparisons of areas with and without the Globovision signal. Indeed, key to

27  Consistent with this finding, fig. 4 documents that overall viewership of news programming, averaged across all channels,
increased in areas with access to the Globovision signal, following the closing of RCTYV, relative to areas without access
to the signal.

28 These are average ratings in Globovision areas before and after the closing of RCTV in figs 2 and 3.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



466 Knight and Tribin

Figure 4. News Viewership for Households without Cable.

=l |
© "
I
I
:
e il
I
:I
it
= I
% [N
2 'y
T 1 R
oy « ob 1% ’
t PJ\-*J * I f" P Y
R n AN iT] NV
Y VS s o » 1 /h Tos v ¢ \f
i i“ o [v \b ,' : ¢
|
- Y T AN v
: I
|
T T T T T T
0 20 40 60 80 100
week

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007. Dashed line = cities with Globovision signal; solid line = cities without Globo-
vision signal.

Note: Weekly viewership averages based upon average minute rating at the household level. Vertical line represents the week in which the license for RCTV expired.

our empirical strategy is the idea that, as a result of switching, consumption of opposition news fell less in
areas with the Globovision signal, relative to areas without the signal. To address this issue, our analysis
next measures the drop in consumption of opposition news in non-Globovision areas. As shown in panels
C and D of table 2, viewership of opposition news in non-Globovision areas fell by 102 minutes per week.
Thus, viewership of opposition news in areas with access to the Globovision signal (75 minutes per week)
fell less, representing a relative increase in viewership of opposition news of 27 minutes per week.

4.3. Viewership of Non-News Programming

For comparison purposes, our analysis next examines changes in the ratings of non-news programming.
These ratings, following the closing of RCTV, should be less affected by access to Globovision, which is
news only. As shown in fig. 5, there was a reduction in viewership of non-news programming across all
areas following the closing of RCTV. This reduction in viewership of non-news is likely driven by the loss
of popular entertainment programming on RCTV and the associated lack of interest in the entertainment
programming offered by TVES. More importantly, the viewership patterns for non-news, both before and
after the closing of RCTYV, are similar for both areas with and without access to the Globovision signal.
Thus, the relative decrease in consumption of news in areas without access to the Globovision signal
cannot be solely explained by general trends in television viewership across both news and non-news
programming in these areas.

4.4. The Role of Cable

Our analysis next compares these trends in viewership for households with and without cable subscrip-
tions. Since Globovision is available in all areas via cable subscriptions, one should expect a similar pat-
tern of switching regardless of whether or not the area has access to the Globovision broadcast signal. As
shown in fig. 6, there is again an immediate drop-off in viewership on RCTV/TVES following the closing

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 467

Figure 5. Non-News Viewership for Households without Cable.

ratings

0 20 40 60 80 100
week

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007. Dashed line = cities with Globovision signal; solid line = cities without Globo-
vision signal.

Note: Weekly viewership averages based upon average minute rating at the household level. Vertical line represents the week in which the license for RCTV expired.

Figure 6. RCTV/TVES Viewership for Households with Cable.

o |
-

ratings

T T T T

0 20 40 60 80 100
week

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007. Dashed line = cities with Globovision signal; solid line = cities without Globo-
vision signal.

Note: Weekly viewership averages based upon average minute rating at the household level. Vertical line represents the week in which the license for RCTV expired.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



468 Knight and Tribin

Figure 7. Globo Viewership for Households with Cable.

ratings
Y
l‘
s L TP

T T T T T T
0 20 40 60 80 100
week

Source: Authors’ analysis of viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007. Dashed line = cities with Globovision signal; solid line = cities without Globo-
vision signal.

Note: Weekly viewership averages based upon average minute rating at the household level. Vertical line represents the week in which the license for RCTV expired.

of RCTV and the opening of TVES on May 27. Moreover, the patterns, for areas with and without access
to the Globovision signal, are similar to those for households without cable (fig. 2). Our analysis next
compares areas with and without access to the Globovision signal. As shown in fig. 7, there is again an in-
crease in viewership of Globovision following the closing of RCTV. Importantly, these patterns are present
in areas both with and without access to the Globovision signal, suggesting that the underlying demand
for Globovision content is similar across these two areas. Taken together, the fact that viewership trends
for these households with cable access is similar across areas with and without access to the Globovision
signal suggests that our baseline results are not driven by other factors that may have changed in these
areas. Instead, it is consistent with our interpretation that access to the Globovision signal led to changes
in viewership patterns for households without cable following the closing of RCTV.

4.5. Summary

Our analysis documents changes in viewership patterns following the government closing of RCTV and
the corresponding change in station ideology. In particular, viewers quickly moved away from TVES,
and there is also a corresponding increase in viewership of Globovision for households with access to
the station either via broadcast signal or via a cable subscription. This leads to differences in both the
ideological bundle consumed by viewers and in exposure to news overall. In the remainder of the paper,
our analysis examines whether these changes in news consumption patterns affect approval for Chavez.

5. Censorship and Persuasion

This section examines whether this change in news consumption shifted approval of Chavez. After de-
veloping three measures of support for Chavez and explaining measurement of access to the signal, the
empirical result are presented.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 469

5.1. Measures of Chavez Approval

The first measure is based upon annual survey data (2005-2011 from Latinbarometer) and examines
trends in evaluations of Chavez, before and after the closing of RCTV in May 2007 and accounting for
the Globovision broadcast signal. These surveys occur towards the end of the calendar year, and data
thus include two years (2005 and 2006) of surveys prior to the closing of RCTV in May 2007 and five
years of surveys after the closing of RCTV (2007-2011). Given that RCTV closed in May 2007, the
2007 survey, which occurred later that year, is considered posttreatment.”’ In these data, respondents
evaluate Chavez on a 1 to 10 scale (with 1 representing very bad and 10 representing very good).3’ These
surveys unfortunately do not include any information on cable subscriptions and thus our estimates can
be interpreted as averaged over cable and noncable households.

The second measure is based upon data on electoral returns from municipalities for key elections in
Venezuela during the period before and after the closing of RCTV in May 2007. In particular, these data
are based upon the five key elections discussed in more detail above. Two elections, the 2004 presiden-
tial recall referendum and the 2006 presidential election, occurred prior to the closing of RCTV, and
three elections, the 2007 and 2009 constitutional referenda and the 2012 presidential election, occurred
after the closing of RCTV. For each election, voting returns are translated into a measure of the frac-
tion of the electorate supporting Chavez, relative to the opposition. For the presidential elections, this
is done in the natural way, by measuring the vote share for Chavez relative to the opposition candidate
(Manuel Rosales in 2006 and Henrique Capriles in 2012). For the 2004 recall referendum, support for
Chavez is measured as the fraction of the electorate voting against the effort to recall Chavez. For the two
constitutional referenda, support for Chavez is based upon the fraction of the electorate in each munic-
ipality that supported the referendum. This measure is natural given that both referenda were proposed
by Chavez and were broadly interpreted as an attempt to consolidate political power in the office of the
presidency.

The third measure involves protest activity, a measure of political expression against the government
and thus a lack of support for Chavez. These data are taken from the GDELT event database, which uses
internet data in order to record physical activities around the world.?' For our purposes, there are four
important pieces of information collected for each event. First, using information on landmarks, GDELT
records the latitude and longitude of the event, and, for consistency with our previous analysis, our analysis
focuses on events in Venezuela and then maps these events into municipalities. Second, GDELT records
the purpose of the event in the form of an event code, and our analysis focuses on protest activities.
Third, GDELT records the date of the event. Given that there are many days without any protest events in
Venezuela, these daily level data are aggregated to the monthly level. Fourth, GDELT records the number
of mentions of each event on the internet, and this is used as a proxy for the size of the event. As a
robustness check, results are also presented based upon the number of events, rather than the number of
mentions of events. This analysis focuses on the time period 2000-2014, covering roughly seven years
before and seven years after the closing of RCTV. In total, our analysis focuses on 148 municipalities with
at least one protest event recorded during our sample period, yielding a sample size of 26,640 month-
municipality pairs. Despite aggregation to the municipality and monthly level, there are still a very large
number of observations, roughly 96 percent of cases, without any protest events during that month in

29 Note also that the 2006 Latinbarometer survey was conducted between October 3, 2006 and November 3, 2006 and
thus prior to even the announcement of RCTV closing on December 28, 2006.

30 We also use these survey data to examine other outcomes that might be affected by access to the Globovision signal, such
as general ideology, overall support for the Venezuelan government, and support for key allies and enemies of Chavez.

31 We also investigated two other databases on protests but found that they lacked the necessary geographic variation. The
PRIO Dataset on Urban Unrest only includes information for one city in Venezuela (Caracas). We also investigated using
search phrases (e.g., protesta) in the Google trends database but found that the geographic variation within Venezuela
is typically suppressed due to low search activity on a municipality-by-municipality and month-by-month basis.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



470 Knight and Tribin

that municipality. Given this, our analysis uses an inverse hyperbolic sine transformation that is defined
at zero but approximates the logarithmic function. To address the large number of zeros in these data,
our analysis also presents results in which the data are aggregated in two ways, one involving geographic
aggregation from the municipal level to the state level and another involving temporal aggregation from
the monthly level to the annual level.

5.2. Globovision Signal

Access to the Globovision signal is measured separately for each municipality. Note that the geography
here is more detailed than in the previous section, which was based upon ratings data for four metro
areas, which are collections of municipalities. Our measure of access to the Globovision signal for each
municipality is based upon information provided directly by Globovision on the location (latitude and
longitude) of their four towers, three of which are located in the Caracas metro area and one of which
is located in the Valencia metro area. In addition, Globovision provided information on the power and
height of each tower. To measure access to the Globovision signal, our analysis then uses the irregular
terrain model, which uses information on the source of the signal and the terrain to predict the strength
of the signal at destination locations.>? Using information on these four towers, the signal is measured
(categorized as no signal, a weak signal, or a strong signal) for geographic grid cells.?> These measures
are then aggregated from grid cells to the municipality level, and our analysis uses two such aggregates.
First, a dummy variable, referred to as Globovision city, indicates whether or not a majority of the grid
cells in the municipality receive the signal. Second, a continuous measure is based upon the fraction of
grid cells in the municipality that receive the signal.

Figure 8, which focuses on the heavily populated northern part of the country, depicts the results
from this model. As shown, the signals are indeed concentrated in the Valencia and Caracas metro areas.
Moreover, their reach depends upon the terrain, with the signal traveling long distances over, for example,
the water but much shorter distances over the hilly terrain in this part of Venezuela. In total, the presence
of a signal is detected in at least one grid cell for 68 out of 335 municipalities, with only 16 meeting our
definition (majority of the municipality receiving the signal) as a Globovision city.

Our analysis next uses this variation across municipalities to examine changes in support for Chavez
following the closing of RCTV. To be clear, we do not claim that signal access is randomly assigned,
and, as noted above, the signal is concentrated in the densely populated part of the country. Instead, our
analysis also uses variation induced by the timing of the closing of RCTV following the expiration of the
20-year broadcast license. Given this, the key identifying assumption is that trends in support for Chavez
in Globovision municipalities would have followed trends in support for Chavez in non-Globovision
municipalities in the absence of the closing of RCTV. This identifying assumption and possible threats to
this assumption are discussed after presenting our baseline results.

5.3. Hypotheses

Our key hypothesis is that retaining access to opposition television via Globovision should be associated
with a reduction in support for Chavez following the closing of RCTV. To test this hypothesis, measures
of support for Chavez described above are related to access to the signal and the timing of the closing of
RCTYV in the following regression:

Support = B After, + B,Signal,, x After, + a,,.

In this equation, the municipality fixed effects (a,,) capture time-invariant differences between places
with and without access to the Globovision signal, and the parameter 81 captures changes in approval for

32 Other studies in media economics using the irregular terrain method include Olken (2009), Enikolopov, Petrova, and
Zhuravskaya (2011), Yanagizawa-Drott (2014), and Durante, Pinotti, and Tesei (2019).
33 In particular, our analysis uses the radio coverage tool on the website http://www.nautel.com/.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


http://www.nautel.com/

The World Bank Economic Review 471

Figure 8. Globovision Coverage Map.

Source: Authors’ analysis based upon location, height, and power of Globovision towers according to information provided by Globovision and the irregular terrain
method, which predicts signal strength in each municipality.
Note: Dark gray represents high signal and light gray represents low signal.

Chavez following the closing of RCTV in May 2007. After accounting for these time-invariant differences
across cities and any changes in nationwide support for Chavez following the closing of RCTV, the key
parameter of interest, 8,, captures trends in the municipalities that receive the Globovision signal, relative
to trends in those municipalities that do not receive the Globovision signal. Thus, our key hypothesis is
that B8, < 0 and involves a relative shift in support across municipalities over time. To account for the
panel structure of these data, standard errors are clustered at the municipality level in all specifications.

5.4. Baseline Results

This section begins with an analysis of Chavez approval ratings and examines trends according to access
to the Globovision signal. In particular, based upon the research design described above, fig. 9 provides
information on the distribution of Chavez approval ratings, separately for municipalities with and with-
out access to the Globovision signal and then also separately before and after the closing of RCTV. As
shown, respondents in both types of municipalities expressed considerable support for Chavez in 2005
and 2006, with over 40 percent giving Chavez the highest possible score of 10 in municipalities without
the Globovision signal and a higher proportion, over 50 percent, in the corresponding set of municipalities
with access to the signal. These both drop considerably, to just over 20 percent in municipalities with the
Globovision signal and roughly 25 percent in municipalities without the Globovision signal, following
the closing of RCTV in 2007. Thus, the decline in support for Chavez was sharper in areas with access
to the Globovision broadcast signal. There appears to be a corresponding increase in the lowest possible
score (very bad) in municipalities with access to the Globovision signal, relative to those municipalities
without access to the signal. But, in general, the relative reduction in top scores in municipalities with
access to the Globovision signal is offset by increases throughout the distribution of approval ratings.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



472 Knight and Tribin

Figure 9. Support for Chavez in Survey Data.

No Globovision signal, before No Globovision signal, after
w
<
™
t\! -
-
S o
g Globovision signal, before Globovision signal, after
i~
L

ol

N

-

N

N M
0 5 10 0 5 10

Evaluation of Chavez (1=very bad, 10=very good)

Source: Authors’ analysis of survey data from Latinbarometer 2005-2011.

Note: The left panel represents the time period prior to the closing of RCTV and the right panel represents the time period after the closing of RCTV. The upper panel
represents respondents from municipalities that do not receive the Globovision signal, and the lower panel represents respondents from municipalities that receive the
Globovision signal.

To summarize, the drop in support for Chavez during the sample period was strongest in the areas with
access to opposition television via the Globovision signal.

To investigate these patterns more rigorously, our analysis next considers an ordered logit model,
which accounts for the ordinal nature of approval ratings. Results from this regression are reported in
column 1 of table 3. As shown, there is a drop in support for Chavez in both types of municipalities
following the closing of RCTV, as reflected by the negative coefficient in the first row.>* But the decline
is sharper in those municipalities that retained access to opposition television via the Globovision signal,
as reflected in the negative coefficient on the interaction in the second row, and this effect is statisti-
cally significant at conventional levels. Thus, in municipalities with access to the Globovision signal, the
switching from RCTV to Globovision, as documented above, appears to be associated with a reduction in
support for Chavez following the closing of RCTV in May 2007.3% Results are similar when considering a

34 The results are similar in nature when including a set of year fixed effects.

35 To provide readers with a sense of the broader impact, above and beyond support for Chavez, of access to opposition
television, our analysis also examines responses to other questions related to Venezuelan politics in these Latinbarometer
survey data. In particular, it examines whether access to opposition television via the Globovision signal following the
closing of RCTV shifts ideology to the right, reduces approval of the Venezuelan government, reduces support for allies
of Chavez, and increases support for his enemies. As shown in table 4, there is general support for these hypotheses,
although three out of the five results are not statistically significant at conventional levels. In particular, access to the
Globovision signal is associated with a movement to the right in the ideological spectrum (column 1) following the

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 473

Table 3. Globovision Signal and Support for Chavez

(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
Controls and
Continuous flexible Narrow control Internet
Variables Approval signal High signal Controls coefficients group controls
After —0.4865"""  —0.4663"""  —0.4973""" —0.2954 —1.0163""  —0.5338"""  —0.2665
(0.1291) (0.1324) (0.1268) (0.1929) (0.3447) (0.1936) (0.1871)
Globo city x After —0.6796""" —0.7293"""  —0.6635"" —0.6133"" —0.7273""
(0.1975) (0.2488) (0.3307) (0.2488) (0.2464)
Signal x After —1.0109™""
(0.2757)
Globo city (high) x After —0.6880"""
(0.1974)
Observations 7,976 7,976 7,976 7,976 7,976 4,119 7,907

Source: Authors’ analysis of survey data from Latinbarometer 2005-2011.
Note: Standard errors clustered at the city level. Controls include gender, SES, age, and urban. **"p < 0.01, ""p < 0.05, " p < 0.10.

Table 4. Globovision Signal and Other Outcomes

(1) (2) 3) (4) (5)
Variables Ideology L to R Approve government Approve Castro Approve Uribe/Santos Approve US president
After —0.2209 —0.4860""" —0.6042""" —0.6661""" 0.9184™""
(0.2909) (0.1522) (0.1735) (0.2231) (0.2063)
Globo city x After 0.1754 —0.2247 —0.6057" 0.4528" 0.2681
(0.3014) (0.1691) (0.3661) (0.2431) (0.2368)
Observations 6,890 7,666 7,727 4,582 6,934

Source: Authors’ analysis of survey data from Latinbarometer 2005-2011.
Note: Standard errors clustered at the city level. ™" p < 0.01, "p < 0.05, " p < 0.10.

continuous measure of the signal strength (column 2) or a higher threshold for being classified as a Globo
city (column 3).

Our analysis next considers electoral data, where our measure of support is based upon the log odds
measure (i.c., the natural log of the ratio of the Chavez vote share to the opposition vote share).3® As
shown in column 1 of table 3, there is again a general decline in support for Chavez following the closing
of RCTV in 2007. But, more importantly, this effect is particularly pronounced in municipalities that re-
tained access to opposition television via the Globovision signal, and both of these differences are again
statistically significant at conventional levels. These findings suggest that access to Globovision following
the closing of RCTV, and viewers switching towards this channel, contributed towards a decline in sup-
port for Chavez at the voting booth. To measure the magnitude of the electoral effects, and to show that
it does not depend upon the log-odds formulation, our analysis next considers a similar specification but
with the Chavez vote share, rather than the log odds formulation, as the dependent variable. As shown in

closing of RCTV (although this result is not statistically significant). Likewise, there appears to be reduction in support
for the government (column 2) in municipalities with access to the Globovision signal and following the closing of RCTV
(although this result is also not statistically significant). Turning to other leaders, we document a statistically significant
reduction in support for Fidel Castro, a key foreign ally of Chavez, following the closing of RCTV in municipalities
with access to the Globovision signal. Likewise, there is a corresponding increase in support for key enemies, including
Uribe and Santos, presidents of Colombia (column 4), and Bush and Obama, presidents of the USA (column 5), in
municipalities with access to the Globovision signal following the closing of RCTV.

36 This log odds specification can be motivated by assuming that voters receive utility from supporting Chavez, relative to
the opposition, equal to 81 After; + B,Signal,, x After; + ay, + €, with €;,,, a distributed type-1 extreme value.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



474 Knight and Tribin

Table 5. Globovision Signal and Electoral Support for Chavez

(1) (2) 3) (4) (8) (6)

Variables Baseline Vote share  High baseline support  Low baseline support Log turnout Narrow control group
After —0.2256"""  —0.0503""" —0.2817""" —0.1695™"" 0.0377""" —0.2476"""

(0.0168) (0.0036) (0.0249) (0.0216) (0.0082) (0.0253)
Globo city x After —0.1117""" —0.0183"" —0.0972 —0.1261""" 0.0426""" —0.0897""

(0.0391) (0.0091) (0.0682) (0.0301) (0.0147) (0.0436)
Observations 1,668 1,668 833 835 1,668 688
R-squared 0.8370 0.8474 0.6438 0.8095 0.9558 0.8815

Source: Authors’ analysis of official voting returns from Venezuela 2004-2012.

Note: Standard errors clustered at the city level. Controls include gender, SES, age, and urban. ***p < 0.01, ""p < 0.05, ""p < 0.10.

column 2 of table 5, there is a roughly 5 percentage point decline in the vote share for Chavez in mu-
nicipalities without access to the Globovision signal following the closing of RCTV but a 7 percentage
point decline in the Chavez vote share in municipalities with access to the Globovision signal. Thus, the
differential decline equals 2 percentage points, and this decline is statistically significant at conventional
levels. One advantage of the voting data is that our analysis can consider heterogeneous effects according
to preexisting support for Chavez. Accordingly, the analysis next splits the sample according to baseline
(averaged over 2004 and 2006) support for Chavez by municipality. As shown in columns 3 and 4, there
are slightly stronger results for municipalities with low levels of support for Chavez at baseline. But the
coefficients are similar in magnitude and the results imprecise in general, meaning that there is a sub-
stantial degree of overlap in the confidence intervals of the two coefficients. An additional advantage of
the electoral data involves measurement of turnout, another possible response to exposure to opposition
television.’” As shown in column $, turnout rose roughly 4 percent following the closing of RCTV in
municipalities without access to the Globovision signal but 8 percent in municipalities with access to the
Globovision signal, a statistically significant differential increase in turnout of 4 percentage points.>®
Our third analysis involves the number of mentions of protest events, using the inverse hyperbolic
sine transformation.?* Note that one should expect opposite coefficients in this case since protests reflect
collective action against Chavez. As shown in the first row of column 1 of table 6, protest activities
increased following the closing of RCTV in 2007, and some of this increase is likely driven by an increase
in the size of the GDELT database over time. More importantly, as shown by the estimate of 8, the
increase is particularly pronounced in municipalities that retained access to opposition television via the
Globovision signal, and this difference is statistically significant at the 90 percent level. As a robustness
check, our analysis next measures protest activity based upon the number of events rather than the

37  Given that we do not have annual data on the number of eligible voters and thus cannot measure turnout rates directly,
our analysis instead measures participation via the log of the number of votes cast. Thus, our key coefficient on the inter-
action between the post-RCTV closing indicator and an indicator for access to the Globovision signal can be interpreted
as the percent change in turnout following the closing of RCTV in municipalities with access to the Globovision signal,
relative to the change in turnout in municipalities without access to the Globovision signal. In particular, note that the
log turnout rate can be written as In (votes/eligible) = In (votes) — In (eligible). Since we do not have information on
the number of eligible voters on a year-by-year basis, our analysis instead incorporates In (eligible) into the municipality
fixed effects.

38 Figure 10 considers the timing of these effects with respect to turnout in an event study, documenting an immediate and
large increase (15 percent) in turnout during 2007 in municipalities with access to Globovision, relative to municipal-
ities without Globovision. The effects diminish over time, and there are essentially no differences in turnout between
municipalities with and without access to the Globovision signal by 2012, the end of the sample period.

39 That is, our dependent variable is In[y,; + (y2,, + 1)%°], where y,,; represents the number of mentions of protests in
municipality 7 in year ¢.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 475

Table 6. Globovision Signal and Protest Activity

(1) (2) 3) (4) (5) (6) (7) (8)
Narrow

Variables Mentions Events Opposition Progovernment Other State-level Annual control
After 0.0534™""  0.0261°""  0.0205""" 0.0122""" 0.0089"""  0.2572"""  0.3597""" 0.0489"""

(0.00835) (0.0043) (0.00435) (0.0034) (0.0023) (0.0496) (0.0532) (0.0110)
Globo city x After ~ 0.4938" 0.2827" 0.3019° 0.2620 0.1882 0.5352 0.4982"

(0.2818) (0.1666) (0.1759) (0.1616) (0.1296) (0.4426) (0.2829)
Globo state x After 1.1495™""

(0.3904)

Observations 26,640 26,640 26,640 26,640 26,640 4,320 2,220 12,780
R-squared 0.4230 0.4727 0.3287 0.3549 0.2856 0.4677 0.4419 0.5570

Source: Authors’ analysis of viewership data from the GDELT Events Database 2000-2014.
Note: Standard errors clustered at the city level. Controls include gender, SES, age, and urban. “*“p < 0.01, *"p < 0.05, *"p < 0.10.

Figure 10. Change in Turnout in Globovision Cities.

1 15
1

.05

Change in log votes

-.05 0
1 1
®
20025 ————

2004
2006
2007
2009 4

Source: Authors’ analysis of official voting returns from Venezuela 2004-2012.
Note: Coefficients on access to the Globovision signal, separately by year, from a regression with dependent variable equal to the natural log of turnout. Coefficient
for 2006 normalized to zero.

number of mentions of these events. As shown in column 2 of table 6, the key coefficient is again positive
and statistically significant, indicating an increase in the number of protest events following the closing
of RCTV in cities that retained access to opposition television via Globovision. So far, our analysis has
implicitly assumed that protests involve collective action against the government. Yet some protests
might be progovernment and others might be less political in nature. Given this, protest events are next
split into three separate categories using the type of actor initiating the protest, as coded in the GDELT

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



476 Knight and Tribin

database: opposition protests, progovernment protests, and other protests.*® As shown in columns 3,
4, and 5 of table 6, the results are only statistically significant for protests associated with the political
opposition. While the other coefficients are positive and the standard errors are large, the coefficients
are smaller in magnitude and statistically insignificant. Thus, the increase in protests documented in our
baseline regressions appear to be driven, at least in part, by protests associated with the opposition rather
than progovernment protests or other types of protests. This is consistent with Globovision providing
information for viewers who are likely to express their opposition to the government via collective action.
As noted above, these data on protests are sparse, with 96 percent of municipal-month observations
having no protest activity. To address this issue, our analysis next considers two specifications in which
the sample is aggregated to higher levels, first aggregating protests from the municipal level to the state
level. Thus, the unit of observation in this case is the state-month. Relative to our baseline strategy, this
Globo state measure is based upon having at least one Globo city in the state and thus does not exploit
within-state variation. As shown in column 6 of table 6, these differences are positive and statistically
significant at the 99 percent level, with a significant increase in protests in Globo states, relative to states
without Globovision, following the closing of RCTV in May 2007. Our second measure aggregates the
baseline measure from the monthly level to annual level, and the unit of observation is thus the city-year.
Relative to our baseline measure, this measure does not exploit variation within calendar year 2007 and
considers this year as after the closing of RCTV. As shown in column 7 of table 6, the results are similar
in magnitude to our baseline results in column 1 but are statistically insignificant in this case, presumably
due to the reduced sample size and the loss of identifying variation within calendar year 2007.

In summary, cities with the Globovision signal experienced a significant reduction in support for and
an increase in collective action against Chavez following the closing of RCTV in May 2007. These findings
are consistent with a link between censorship of opposition television and support for government.

5.5. Threats to Identification

As noted above, our key identifying assumption is that trends in support for Chavez in Globovision
municipalities would have followed trends in support for Chavez in non-Globovision municipalities in
the absence of the closing of RCTV. If support for Chavez was already falling in Globovision municipalities
in a differential manner for other reasons, then our interaction coefficient will overstate the role of access
to Globovision in support for Chavez.

This concern is addressed in four ways. The first involves accounting for observable differences between
areas that receive the Globovision signal and other areas. For example, the Caracas and Valencia metro
areas, where the signal is concentrated, are clustered in the more densely populated northern part of the
country. If any negative perceptions of the government spread more rapidly in urban areas, then one might
expect a differential drop in support for Chavez in these Globovision municipalities during our sample
period. To address this point, our analysis next includes observable controls in the survey data (urban,
gender, age, and socioeconomic status) and, as shown in column 4 of table 3, the differential decline in
approval of Chavez in municipalities with access to the Globovision signal is robust to these controls.*!
More importantly, in column 5, the coefficients on these controls are allowed to change following the
closing of RCTV, relative to the period prior to the closing of RCTV. This allows, for example, support
for Chavez to fall more quickly in urban areas and thus compares the differential decline in support
between urban areas with and without access to Globovision. Again, our results are robust to these more
general controls.

40 In particular, our analysis uses the GDELT variable Actor1TypelCode and code opposition protests as those associated
with the political opposition, students, civilian groups, and labor. Progovernment protests are coded as those associated
with the government, police, or military.

41 This analysis is not feasible for the analyses of electoral returns and protests as we are not aware of any annual demo-
graphic measures at the municipal level.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 477

Table 7. Structural Break Analysis: Support for Chavez

(1) (2) 3) 4) (5) (6)
Shift treatment Shift treatment Shift treatment Shift treatment Shift treatment

Variables 1 year before Baseline 1 year after 2 years after 3 years after 4 years after
After —-0.3732" —0.4865""" -0.3137" —0.1283 —0.0926 0.1185

(0.1791) (0.1291) (0.1548) (0.0985) (0.0989) (0.1101)
Globo city x After ~ —0.4591 —0.6796""" —0.5838""" —0.0644 0.1945 0.3095

(0.3887) (0.1975) (0.1795) (0.1877) (0.2335) (0.2366)
Observations 7,976 7,976 7,976 7,976 7,976 7,976
Log-likelihood —16,259 —16,221 —16,244 —16,277 —16,279 —16,275

Source: Authors’ analysis of survey data from Latinbarometer 2005-2011.

Note: Standard errors clustered at the city level. Controls include gender, SES, age, and urban. ~“p < 0.01, *"p < 0.05, " p < 0.10.

Our second strategy towards addressing these threats to identification involves developing a more
narrow comparison group, which, in our baseline specification, includes all municipalities in Venezuela
that do not receive the Globovision signal. In particular, our analysis focuses the comparison group on
those states that either include Globovision municipalities or border these Globovision states.** Taken
together, these 10 states account for less than 20 percent of the area of the country and are comparable
in nature, located in the densely populated northern central region of the country. As shown in column
6 of table 3, the results based upon this narrow geographic control group are similar in nature, with a
statistically significant decline in support for Chavez in Globovision municipalities, relative to this narrow
comparison group, following the closing of RCTV. Likewise, the results are also robust to focusing on the
narrow comparison group in the electoral returns and protests data (column 6 of table 5 and column 8
of table 6). Thus, our baseline results are robust to a more narrow comparison group.

Our third strategy towards addressing these threats to identification involves structural break analyses.
This allows for examination of whether the changes in support for Chavez in Globo municipalities, relative
to control municipalities, occurred in the year that RCTV closed or in other years surrounding this event.
More specifically, After, is measured using alternative definitions before and after the actual closing of
RCTV. That is, our analysis estimates specifications in which RCTV is assumed to have closed in other
time periods, shifting the treatment backwards and forwards. For the survey data, as shown in table 7, our
baseline specification (column 2) has the largest coefficient on the key interaction term, when compared
to specifications that allow for changes in Globovision one year before the actual closing and one to four
years after the closing. Moreover, only the specification that uses the following year as the change has an
interaction coefficient that is statistically significant. Related to this, following a literature on structural
breaks, our analysis locates the single break that best fits the data. As shown in the final row, the baseline
specification has the best fit, in terms of maximizing the log likelihood.*> As shown in table 8, which
considers structural break analyses for electoral data, the results for our baseline specification (column
2) are very similar to those using 2009 as the event date. Using 2006 or 2012 as the event date, however,
yields interaction coefficients that are close to zero and statistically insignificant. Moreover, as shown in
the final row, the baseline specification has the best fit, as measured by the R-squared in this case. For the
protests data, regressions are run separately for each possible monthly closing in each year 2000-2014
and report the fit of each regression, as reported in the R-squared. Given the high-frequency nature of
these data, there are now 180 separate regressions, one for each month in the 2000-2014 period. As

42  These states are Yaracuy, Carabobo, Cojedes, Guarico, Anzoategui, Aragua, Vargas, Distrito Federal, Miranda, and
Falcon.

43 While national reductions in support for Chavez following 2006 may have contributed to this improved fit, the #-statistic
on the interaction coefficient is also largest in the baseline specification.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



478

Knight and Tribin

Table 8. Structural Break Analysis: Vote Shares

(1) (2) 3) 4)

Variables Shift treatment 1 year before Baseline Shift treatment 2 years after Shift treatment 5 years after
After —0.0497""" -0.2256""" —0.0245 -0.07317""

(0.0183) (0.0168) (0.0151) (0.0196)
Globo city x After —0.0337 —0.1117"" —0.1155""" 0.0037

(0.0393) (0.0391) (0.0279) (0.0330)
Observations 1,668 1,668 1,668 1,668
R-squared 0.8001 0.8370 0.7999 0.8014

Source: Authors’ analysis of official voting returns from Venezuela 2004-2012.
Note: Standard errors clustered at the city level. Controls include gender, SES, age, and urban. ™ “p < 0.01, ""p < 0.05, "p < 0.10.

Figure 11. Structural Break Analysis: Protests.

R-squared
436 438 .44
1 1 i

434
1

432
|

43

T T T T
-100 -50 0 50 100
Months until RCTV closing

Source: Authors’ analysis of viewership data from the GDELT Events Database 2000-2014.
Note: R-squared statistic from regressions in which the closing of RCTV is shifted before and after the actual closing of May 2007. Dependent variable is the inverse

hyperbolic sine transformation of the number of mentions of protests in a given municipality-month.

shown in fig. 11, there is a clear break in the series during May 2007, the actual month of the closing,
with the R-squared generally increasing over time until this point. After May 2007, the fit declines for a
few months and then increases again, with a very similar R-squared five months after the closing. The fit
then generally declines again as treatment dates are shifted forwards in time, moving beyond the actual
closing year of 2007, and there is no evidence of an improved fit after 2007. To summarize, while we
cannot definitely rule out the role of changing unobserved factors in Globovision municipalities following
the closing of RCTV, these results suggest that any such changes would likely have occurred in exactly
the same year as the closing of RCTV. This allows us to rule out changes in other years surrounding the
closing of RCTV as drivers of our baseline results and thus yields credence to our interpretation related
to the closing of RCTV in 2007.

Fourth, our analysis addresses a specific concern related to internet access and internet use. If the in-
ternet expanded more rapidly in more urban areas, those with the Globovision signal, during our sample

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 479

period, this would be a key threat to identification, with increased internet use following the closing of
RCTV, rather than access to Globovision, explaining our key results. Based upon a survey question in
the survey data, there is not substantially higher internet use in the years 2007-2011, those following the
closing of RCTYV, relative to the survey years 2005 and 2006, those prior to the closing of RCTV. That is,
across all municipalities, internet use rose from 34.4 percent to 53.2 percent. Yet this increase occurred
in both Globovision and non-Globovision municipalities, and there are not statistically significant dif-
ferences in the increase between Globovision and non-Globovision municipalities. In particular, internet
use increased by 22 percentage points, from 41.0 percent to 63.0 percent, in Globovision municipalities
and by 17.4 percentage points, from 32.9 percent to 50.3 percent, in non-Globovision municipalities,
and these differences in the growth of internet use between Globovision municipalities and other mu-
nicipalities are not statistically significant. When considering the only non-Globovision municipalities in
the narrow geographic control group, internet use rose from 35.1 percent to 52.0 percent, an increase
of 16.9 percent, and differences relative to Globovision municipalities are again statistically insignifi-
cant. Our analysis also considers specifications with controls for internet use. As shown in column 7
of table 3, our results are similar when including individual-level controls for internet use in our base-
line specification.** Finally, note that these results are specific to our time period studied, 2005-2011.
Following our sample period, internet penetration continued to climb, reaching 72 percent by 2019,
a bit higher than that of their neighbors Colombia (65 percent) and Brazil (67 percent), and Twitter
has become a key source of information and mobilization for the opposition.*> Thus, had RCTV closed
more recently, the internet would have been a more crucial alternative source of information for the
opposition.

5.6. Possible Backlash Effects
Despite addressing threats to our key identifying assumption in four ways, our analysis could still be
confounded by other responses to the closing of RCTV. More specifically, our interpretation of this relative
effect involves voters in Globo cities being exposed to negative information about Chavez via opposition
television. This interpretation could be confounded by other effects associated with the closing of RCTV.
Most importantly, it is possible that the closing of RCTV could create a backlash effect, meaning that
voters are unhappy with Chavez for closing RCTV. Given that RCTV had a national reach, it is most
natural that this type of backlash would be reflected in a national drop in support, and this is consistent
with our negative coefficient on After in the specifications above. Yet After is a just a year effect, and there
are many possible alternative interpretations of this negative coefficient. While the economic depression
in Venezuela does not begin until after our sample period, the worldwide financial crisis occurs during
our sample period, following the closing of RCTV, and was associated with a collapse in the price of oil,
the key source of government revenue in Venezuela. This makes it difficult to separate a national backlash
effect during our sample period from other aggregate shocks.

It is also possible that any backlash effects could have played out differently in different municipalities.
If voters were unhappy with the loss of opposition television, then a backlash effect should have been
more significant in places without Globovision, leading us to understate our results. On the other hand,
viewership of RCTV was higher in the two metro areas with the Globovision signal, relative to the two
metro areas without the signal, as shown in fig. 2. Then, if a backlash effect was purely driven by the loss
of RCTYV, the backlash effect could have been more significant in places with Globovision, leading us to
overstate our results. Thus, the direction of any relative backlash effects could go in either direction.

44 The results are also robust to a specification allowing for flexible coefficients by allowing for the effects of internet use
and other controls to vary before and after the closing of RCTV.
45  https://data.worldbank.org/indicator/ITNET.USER.ZS?view=map (accessed December 23, 2020).

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq


https://data.worldbank.org/indicator/IT.NET.USER.ZS?view=map

480 Knight and Tribin

Figure 12. Event Study for Support for Chavez in Survey Data.

0
[

-5

-1

change in support index

2005
2006 -
2007 A
2008
2009
2010
2011

Source: Authors’ analysis of survey data from Latinbarometer 2005-2011.
Note: Coefficient of the interaction between Globo city and the number of months until the closing of RCTV in May 2007 from an ordered logit specification. The
coefficient for one year prior to the closing is normalized to zero. The dependent variable is approval of Chavez on a 1-10 scale.

5.7. Event Studies

To further investigate the timing of our results, our analysis next estimates event-study-ordered logit
model specifications, in which the difference between signal and no-signal municipalities is allowed to
vary over time in a flexible way:

Support = B,Signal,,, + a,, + s,

where p, is now a series of year fixed effects and B,906 is normalized to zero.

When considering the survey data, there are not significant differences in support for Chavez between
municipalities with and without access to the Globovision signal in 20035, relative to 2006, as shown
in fig. 12. Following the closing of RCTYV, by contrast, access to the Globovision signal is associated
with a drop in support for Chavez in 2007, relative to 2006, and this drop becomes even sharper in
2008. Following this, there is a slow rebound starting in 2009 and continuing until the end of the sample
period.*® All of these five post-RCTV closing coefficients on access to the Globovision signal are negative,
and four out of five, all except the final year 2011, are statistically different from zero at conventional
levels.

Turning to voting data, as shown in fig. 13, there is some evidence of a preclosing difference between
2004 and 2006. But, more importantly, the effect of having access to the Globovision signal also appears
in 2007 (held December 2, roughly five months following the closing of RCTV), and the effect becomes
stronger in 2009, followed by a rebound back to 2007 levels during the 2012 elections. This post-closing
pattern of effects is similar to that in fig. 12, which documented that the effect on approval for Chavez
associated with access to the Globovision signal was strongest during the survey interviews held in 2008
and 2009 before rebounding back to baseline levels towards the end of the sample period.

46 Among other possible interpretations, the rebound could reflect the fact that cable penetration was increasing during
our sample period, as noted above, providing access to Globovision in cities without the broadcast signal.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 481

Figure 13. Change in Support for Chavez in Globovision Cities.

|

change in vote share for Chavez
=2

2004
2006
2007
2009 4
20124

Source: Authors’ analysis of official voting returns from Venezuela 2004-2012.
Note: Coefficients of access to the Globovision signal, separately by year, from a regression with dependent variable equal to the natural log of support of Chavez

relative to support for the opposition. Coefficient for 2006 normalized to zero.

For protests data, the effect for the month before the closing of RCTV (April 2007) is normalized to
zero. As shown in fig. 14, there is no pretrend in the differences in protest activity between Globo cities
and other cities during the months leading up to the closing of RCTV in May 2007. There is an immediate
increase in protest activity in Globo cities, relative to other cities, in the month of the closing of RCTV,
relative to the period just prior to the closing of RCTV. While the results are imprecise in general, they
suggest that, unlike the results for approval ratings and voting, this higher level of protest activity tends
to persist throughout the sample period, all the way into 2014.

To summarize, our analysis documents reductions in support for Chavez following the closing of RCTV
in cities that retained access to opposition television via the Globovision signal. For the survey data and
electoral data, the effects diminish over time. For the protests results, by contrast, the effects are more
persistent, remaining until the end of the sample period.

6. Magnitudes and Counterfactuals

Combining the results from the media consumption analysis with the results from the persuasion analysis,
our analysis next attempts to quantify our results. To do so, and for comparison with the existing literature,
this is based upon the voting results. Recall from above that consumption of opposition news rose by
27 minutes per week and per household in areas with access to the Globovision signal, relative to areas
without access to the signal. Likewise, the vote share for Chavez fell by 1.87 percentage points in areas
with access to the Globovision signal, relative to areas without access to the signal. This implies that
an additional weekly minute of opposition news reduces support for Chavez by 0.07 percentage points.
By comparison, Martin and Yurukoglu (2017) conclude that a 3-minute increase of weekly viewership of
Fox News (MSNBC) increases voting for Republicans among centrists by 0.65 (—0.04) percentage points,

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



482 Knight and Tribin

Figure 14. Event Study for Protests.

3
1

2
1

1
1

0
1

-1
1

Difference Between Globo and Non-Globo cities

-88 0 91
Months until RCTV closing

Source: Authors’ analysis of viewership data from the GDELT Events Database 2000-2014.
Note: Coefficient of the interaction between Globo city and the number of months until the closing of RCTV in May 2007. The coefficient for one month prior to the
closing is normalized to zero. The dependent variable is the inverse hyperbolic sine transformation of the number of mentions of protests in a given municipality-month.

when averaged across years. Thus, our corresponding 3-minute magnitude of 0.21 percentage points is
stronger than the MSNBC effect but weaker than the Fox News effect.

Combining the media consumption analysis with the Chavez approval analysis also allows us to con-
duct counterfactuals. In particular, our analysis next conducts counterfactual exercises designed to inves-
tigate the link between media consumption and persuasion. These include a no-switching counterfactual
(i.e., a switching rate of zero) and a counterfactual with a switching rate of 100 percent, when compared
to our measured switching rate of 51 percent. In addition, our analysis conducts a counterfactual in which
Chavez closes both RCTV and Globovision.

Figure 15 summarizes the results from these counterfactual experiments. Our baseline difference-in-
difference estimate implies that the vote share for Chavez fell by 1.83 percentage points in areas with
access to Globovision following the closing of RCTV. Under a counterfactual in which RCTV did not
close, there is no differential change in the Chavez vote share, by assumption. Had RCTV closed but
viewers did not switch to Globovision in areas with access (i.e., a switching rate of zero), viewership of
opposition news would have fallen more, by 52 minutes per week per household, in areas with access to the
Globovision signal, reflecting the fact that viewership of RCTV was higher in areas with the Globovision
signal. Given this, the Chavez vote share would have actually risen by 3.58 percentage points. Comparing
this to our baseline estimates, this implies that viewer responses, in the form of switching to noncensored
outlets, reduced the Chavez vote share by a substantial 5.41 percentage points. At the other extreme,
had RCTV closed and all RCTV viewers switched to Globovision in areas with access (i.e., a switching
rate of 1), viewership of opposition television would have risen by 102 minutes per household per week
in areas with access to the Globovision signal, relative to areas without. Given this, the Chavez vote
share would have fallen by an economically significant 7.05 percentage points. Finally, had both RCTV
and Globovision closed, viewership of opposition news in areas with the Globovision signal would have
fallen by 159 minutes per week per household, relative to areas without the signal. Given this, the Chavez

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 483

Figure 15. Vote Change in Globo Cities: Counterfactuals.

10.98%
3.58%
0.00%
baseline no RCTV closing no switching 100 percent close both RCTV
switching rate and Globovision

-1.83%

-7.05%

Source: Authors’ calculations based upon official voting returns from Venezuela 2004-2012 and viewership data from Nielsen Venezuela 2006 and 2007.

Note: All effects involve the predicted change in vote shares between Globovision and non-Globovision cities after the closing of RCTV, relative to before. Baseline is
the estimated effect. No RCTV closing has no effect, by assumption. No switching is the effect in the absence of switching from RCTV to Globovision. A switching
rate of 100 percent is the effect if lost RCTV minutes were fully offset by higher minutes on Globovision. Close both RCTV and Globovision is the effect had both
channels been closed.

vote share would have increased by 11 percentage points in areas with the signal, relative to areas without.
This large increase, relative to our baseline decline of 1.83 percentage points, reflects three mechanisms:
RCTV viewers can no longer switch to Globovision, existing Globovision viewers also lose access to
opposition television, and viewership of RCTV was also higher in areas with the Globovision signal. Thus,
censorship is less effective in an environment where opposition outlets remain available, and, conversely,
censorship is more effective when implemented in a comprehensive manner, via targeting all opposition
outlets.

7. Theoretical Explanation

This section develops a simple economic model that is consistent with our key empirical results: (a) voters
switch to Globovision, when available, following the closing of RCTV, (b) the closing of RCTV increased
support for the government in areas that lost access to opposition television, relative to places that retained
access to opposition television via Globovision, (c) similar results are found when examining protest
activities, and (d) the differences in support for government between places with and without access to
opposition television, via the Globovision signal, tend to fade over time, following the closing of RCTV.
The baseline model is presented and then followed by five extensions.

In the model, the media issues informative reports but the government might censor reports that
reflect negatively upon their performance. There are two states of the world, good (s = g) and bad (s =
b), reflecting the performance of the incumbent government.*” The probability of the bad state equals
7. A media outlet receives a signal (o) containing no information about the state of the world (o = ¢)
with probability p, and, with probability 1 — p, receives a signal that reveals the true state (o = s). Based
upon this information, the media then issues a report (r), which reflects either their signal (» = o) or no
information (r = ¢). Thus, media outlets cannot issue a good report when the state is bad and vice versa.

47 These could be interpreted, for example, as the state of the economy or the degree of corruption in government.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



484 Knight and Tribin

While media outlets would like to issue a report when they have relevant information, the government
may censor reports when the signal is bad.*® While the censorship environment is determined exogenously
in the baseline model, an extension is developed in which the incumbent government chooses the degree
of censorship. In particular, there are two media environments, uncensored (7 = u) and censored (m =
c). In the former case, there is no censoring of bad signals. In the latter environment, which occurs with
probability 7., the government censors bad signals with probability g, and, in this case, the report contains
no information (r = ¢). Thus, when the media does not issue a report, this could reflect either censoring
or a lack of information available to the media. To summarize, in the censored environment, the media
issues a bad report with probability (1 — p)m,(1 — g), issues a good report with probability (1 — p)(1 —
7},), and issues no report with probability p + (1 — p)7,q.

While voters are assumed to know all relevant probabilities (7}, 7., p, q), assume for now that they
do not observe the media environment and can only learn about the environment from contemporaneous
media reports. This assumption is later relaxed in two ways, one involving voters learning about the media
environment from past media reports and another involving voters receiving independent and informative
signals regarding the media environment.

Given this setup, citizens observing an informative report (r = b or r = g) learn the true state. Upon
receiving no report (r = ¢), by contrast, voters do not know whether the government censored a bad
report or the media received no signal.*’ In this case, voters follow Bayes rule. Since the government
does not censor favorable reports, the probability that the media outlet issues no report when the state
is good equals the probability that the outlet received no information. That is, Pr(r = ¢|s = g) = p.
When the state is bad, by contrast, it is possible that the report is censored and thus Pr(r = ¢|s = b) =
p + (1 — p)m.q. Finally, using the fact that Pr(s = b) = m;,, voters update as follows upon receiving no
report:

[p+ (1 - p)rcqlm,

[P+ (1= plreqlm, + p(1 —m;)

In the absence of censoring (. = 0 or g = 0), voters do not update in either direction in the absence of a
media report, as shown by Pr(s = b|r = ¢) = m,. With censoring (7. > 0 and g > 0), by contrast, voters
understand that it is possible that the government censored the report and, when faced with no media
reports, thus infer that the bad state is now more likely. That is, Pr(s = b|r = ¢) > 7. More generally, one
can show that the ex post belief of a bad state following no report is increasing in the degree of censoring
(i.e., in both 7, and gq).

Is censoring an effective government strategy? That is, does censorship systematically decrease
the likelihood that voters believe the state is bad? To investigate this issue, consider the prob-
ability that voters believe that the state is bad averaged across media reports. This can be
written as:

Pr(s=blr=¢) =

Pr(s = b|r) = Pr(r = b) + Pr(r = ¢) Pr(s = blr = ¢).

In the censored environment, Pr(r = b) = (1 — p)7,(1 — q) and Pr(r = ¢) = p + (1 — p)7pq. Since the
environment is unknown to voters, and using the results from above, this can be written as follows for

48 We later consider an extension in which opposition media might also engage is censorship by suppressing signals
revealing that the state is good.

49  This basic idea, that a lack of media reports might reflect either no information available to the media or government
censoring of negative media reports, has played a key role in the theoretical literature on state censorship. Shadmehr and
Bernhardt (2015) argue that governments might gain by committing to less censorship since this leads voters to update
more favorably towards the government upon receiving no media reports. Guriev and Treisman (2015) develop an infor-
mational model in which dictators can survive via manipulation of information, including censorship and propaganda,
rather than via more traditional means, such as repression.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 485

the censored environment:
Pr(s = blr) = (1 — p)m(1 — q)

[P+ (1 —p)rcqlm,
[p+ (1= preglm, + p(l —m)

One can show that this is less than 7, so long as 7. < 1.°° That is, censorship systematically decreases
voter perceptions of the bad state. If voters know that the media environment is censored (7, = 1), by
contrast, then there is no uncertainty over the media environment, and Pr(s = b|r) = 7. In this case,
voters are sufficiently sophisticated to account for censorship when processing content, understanding
that censorship implies a loss of access to information that might reflect negatively on the government.
This result, that censorship systematically manipulates voter beliefs when 7. < 1, highlights the role of
voter uncertainty over the censorship environment in manipulating voters. The extensions below further
explore how voters might learn about the censorship environment.

The supplementary online appendix considers five extensions of the model. The first embeds our in-
formational model of censorship into a simple model of collective action in which opposition to the
government exhibits strategic complementarities, generating a demand for opposition media. Due to col-
lective action, voters benefit from distinguishing between the media receiving negative information about
the government (i.e., bad signals) and the media receiving no information about the government (i.e., no
signal). In this sense, voters have a preference for opposition media.’! The second accounts for the fact
that the closing of RCTV was observed by voters.’? In particular, voters now learn about the censorship
environment via an informative signal of the media environment before receiving media reports. The key
result here is that, unless this signal perfectly reveals the media environment, then voter beliefs are still
systematically manipulated by the media environment. The third allows voters to learn about the censor-
ship environment from both contemporaneous and past media reports. A numerical analysis documents
that voters learn the true media environment over time and can account for this when processing media
reports. Due to this, and given the results above, voter beliefs over the likelihood of the bad state in the
censored environment following media reports converge to the ex ante probability, highlighting a crucial
difference between the short run and the long run. The fourth extension allows for endogenous state
censorship. In particular, the incumbent, knowing whether the state is good or bad, chooses the media
environment. If the costs of censorship are sufficiently low, there is an equilibrium in which censorship
is adopted in the bad state but not in the good state. Given this, voters update more negatively upon
receiving no report since censorship is now more likely in the bad state. Despite this, incumbent politi-
cians do benefit from censorship in the bad state since it allows them to pool with politicians in the good
state. The fifth extension considers the case in which opposition media might also engage in a form of
self-censorship. In particular, if opposition media is biased against the government, it might choose to
suppress signals revealing that the state is good. In this case, state censorship is still effective in the sense
that it lowers, on average, voter perceptions that the state is bad.

In summary, the model and the associated extensions can explain our key empirical findings. First, as
developed in the first extension, there is a preference for opposition media, meaning that voters might
switch to Globovision, when available, following the closing of RCTV. Second, censorship systematically
manipulates voter beliefs in favor of the incumbent, meaning that areas without access to Globovision
might experience an increase in support for the government, relative to areas that retained access to

+[p+ (1= p)mq]

50 This follows from the fact that the expression equals 7, when 7, = 1 and that the right-hand side is increasing in 7,
meaning that voter perceptions of the bad state decrease as voters uncertainty over the media environment increases
(i.e., . falls below 1).

51 In the context of this model, censorship reduces voter welfare and the government might benefit from increased censor-
ship, via a corresponding reduction in collective action, when censorship levels are low.

52 In the Chinese setting, by contrast, citizens are not aware of many forms of censorship. See Roberts (2018).

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



486 Knight and Tribin

opposition television, following the closing of RCTV. Third, as developed in the third extension, voters
rationally adjust to the media environment in the long run, and beliefs are not systematically manipulated
by censorship. This explains the fading of the gap in electoral support for Chavez between areas with and
without access to Globovision following the closing of RCTV.

8. Conclusion

This paper investigates the role of government censorship of opposition television in the accountability of
governments and incumbent politicians in the context of the expiration of the television license of RCTV, a
key opposition channel in Venezuela, and the subsequent opening of TVES, a public channel. The closure
of RCTV, along with the limited signal availability of Globovision, provides a natural experiment in which
some areas lose access to opposition television overnight, while other areas retain access to opposition
news. Using ratings data, our first finding is that viewers switched from TVES, the public progovernment
channel, to Globovision, the only other opposition channel, in areas with access to the broadcast signal
following the closing of RCTV. Building upon this result, the analysis documents that support for Chavez
fell in these areas that retained access to opposition television via the Globovision broadcast signal, relative
to areas without access to the signal, following the closing of RCTV. Counterfactuals document that
changes in media consumption contribute towards an economically significant reduction in Chavez vote
shares. Finally, a theoretical model helps to rationalize this set of findings.’3

References

Adena, M., R. Enikolopov, M. Petrova, V. Santarosa, and E. Zhuravskaya. 2015. “Radio and the Rise of the Nazis in
Pre-War Germany.” Quarterly Journal of Economics 130(4): 1885-939.

Besley, T., and R. Burgess. 2002. “The Political Economy of Government Responsiveness: Theory and Evidence from
India.” Quarterly Journal of Economics 117(4): 1415-51.

Besley, T., and A. Prat. 2006. “Handcuffs for the Grabbing Hand? Media Capture and Government Accountability.”
American Economic Review 96(3): 720-36.

Chen, Y., and D. Y. Yang. 2019. “The Impact of Media Censorship: 1984 or Brave New World?” American Economic
Review 109(6): 2294-332.

Chiang, C.-F, and B. Knight. 2011. “Media Bias and Influence: Evidence from Newspaper Endorsements.” Review of
Economic Studies 78(3): 795-820.

Corrales, J., and M. Penfold. 2011. Dragon in the Tropics: Hugo Chavez and the Political Economy of Revolution in
Venezuela. Washington, DC: Brookings Latin America Initiative Books.

DellaVigna, S., and E. Kaplan. 2007. “The Fox News Effect: Media Bias and Voting.” Quarterly Journal of Economics
122(3): 1187-234.

Di Tella, R., and 1. Franceschelli. 2011. “Government Advertising and Media Coverage of Corruption Scandals.”
American Economic Journal: Applied Economics 3(4): 119-51.

Dinneen, M. 2012. “The Chavez Government and the Battle over the Media in Venezuela.” Asian Journal of Latin
American Studies 25(2): 27-53.

Durante, R., and B. Knight. 2012. “Partisan Control, Media Bias, and Viewer Responses: Evidence from Berlusconi’s
Ttaly.” Journal of the European Economic Association 10(3): 451-81.

Durante, R., P. Pinotti, and A. Tesei. 2019. “The Political Legacy of Entertainment TV.” American Economic Review
109(7): 2497-530.

Enikolopov, R., A. Makarin, and M. Petrova. 2020. “Social Media and Protest Participation: Evidence from Russia.”
Econometrica 88(4): 1479-1514.

Enikolopov, R., M. Petrova, and E. Zhuravskaya. 2011. “Media and Political Persuasion: Evidence from Russia.”
American Economic Review 101(7): 3253-85.

European Union Election Observation Mission. 2006. “Final Report: Presidential Elections Venezuela 2006.”
Technical report, European Union Election Observation Mission.

53 The data underlying this article will be shared on reasonable request to the corresponding author.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



The World Bank Economic Review 487

Ferraz, C., and F. Finan. 2008. “Exposing Corrupt Politicians: The Effects of Brazil’s Publicly Released Audits on
Electoral Outcomes.” Quarterly Journal of Economics 123(2): 703-45.

Ferraz, C., and F. Finan. 2011. “Electoral Accountability and Corruption: Evidence from the Audits of Local Govern-
ments.” American Economic Review 101(4): 1274-1311.

Gehlbach, S., and K. Sonin. 2014. “Government Control of the Media.” Journal of Public Economics 118(C): 163-71.

Gentzkow, M., and J. M. Shapiro. 2010. “What Drives Media Slant? Evidence from US Daily Newspapers.” Econo-
metrica 78(1): 35-71.

Gentzkow, M., J. M. Shapiro, and M. Sinkinson. 2011. “The Effect of Newspaper Entry and Exit on Electoral Politics.”
American Economic Review 101(7): 2980-3018.

George, L., and J. Waldfogel. 2003. “Who Affects Whom in Daily Newspaper Markets?” Journal of Political Economy
111(4): 765-84.

Gerber, A. S., D. Karlan, and D. Bergan. 2009. “Does the Media Matter? A Field Experiment Measuring the Effect of
Newspapers on Voting Behavior and Political Opinions.” American Economic Journal: Applied Economics 1(2):
35-52.

Guriev, S., and D. Treisman. 2015. “How Modern Dictators Survive: An Informational Theory of the New Authori-
tarianism.” Working Paper 21136, Technical report March, National Bureau of Economic Research.

Hobbs, W. R., and M. E. Roberts. 2018. “How Sudden Censorship Can Increase Access to Information.” American
Political Science Review 112(3): 621-36.

Hsieh, C.-T., E. Miguel, D. Ortega, and F. Rodriguez. 2011. “The Price of Political Opposition: Evidence from
Venezuela’s Maisanta.” American Economic Journal: Applied Economics 3(2): 196-214.

King, G., J. Pan, and M. E. Roberts. 2013. “How Censorship in China Allows Government Criticism but Silences
Collective Expression.” American Political Science Review 107(2): 326-43.

Knight, B., and A. Tribin. 2019. “The Limits of Propaganda: Evidence from Chavez’s Venezuela.” Journal of the
European Economic Association 17(2): 567-605.

Kronick, D., and J. Marshall. 2018. “Opposition Media and Political Accountability: Evidence from Venezuela.”
Working Paper.

Martin, G. J., and A. Yurukoglu. 2017. “Bias in Cable News: Persuasion and Polarization.” American Economic
Review 107(9): 2565-99.

Martin, G. J., and J. McCrain. 2019. “Local News and National Politics.” American Political Science Review 113(2):
372-84.

Mullainathan, S., and A. Shleifer. 2005. “The Market for News.” American Economic Review 95(4): 1031-53.

Nelson, B. A. 2009. The Silence and the Scorpion: The Coup against Chavez and the Making of Modern Venezuela.
New York: Nation Books.

Olken, B. 2009. “Do Television and Radio Destroy Social Capital? Evidence from Indonesian Villages.” American
Economic Journal: Applied Economics 1(4): 1-33.

Prat, A. 2018. “Media Power.” Journal of Political Economy 126(4): 1747-83.

Reporters without Borders. 2003. “Venezuela: Caught between an Authoritarian President and an Intolerant Media.”
Technical report, Reporters without Borders.

Roberts, M. E. 2018. Censored: Distraction and Diversion inside China’s Great Firewall. Princeton, NJ: Princeton
University Press.

Shadmehr, M., and D. Bernhardt. 2015. “State Censorship.” American Economic Journal: Microeconomics 7(2): 280—
307.

Snyder, J. M., and D. Stromberg. 2010. “Press Coverage and Political Accountability.” Journal of Political Economy
118(2): 355-408.

Szeidl, A., and E. Szucs. 2021. “Media Capture through Favor Exchange.” Econometrica 89(1): 281-310.

Weisbrot, M., and T. Ruttenberg. 2010. “Television in Venezuela: Who Dominates the Media?” Technical report,
Center for Economic and Policy Research.

Wilpert, G.2007. Changing Venezuela by Taking Power: The History and Policies of the Chavez Government. London,
England: Verso Books.

Yanagizawa-Drott, D. 2014. “Propaganda and Conflict: Evidence from the Rwandan Genocide.” Quarterly Journal
of Economics 129(4): 1947-94.

€20z AMenuep |z uo Jasn Ajsianiun umolg Aq 861179€9/GG/2/9E/a101Me/1agm/woo dno olwapede//:sdiy wouy papeojumoq



